dialekter

jag har kommit på att jag pratar nog sjukt konstigt.

folk har påpekat ett längre tag att jag inte pratar som alla andra som bor här.
så jag frågade mamma härromdagen när vi åkte hem från friskis & svettis.

"annie :  mamma, folk säger att jag inte pratar likadant som alla andra som bor här, gör jag inte det?
mamma : nej verkligen inte, du pratar västgötska med en touch av jönköpingska."

phö, jag som har mobbat alla smålänningar för hur dom pratar så länge jag kan minnas.
tji fick jag!

så var jag i skövde idag med två kompisar, en av dom har jag typ bara chattat med förut.
så säger hon :

" malin : annie.. har du bott i skövde hela ditt liv?
annie : eh, ja. vadårå?
malin : jaha, för jag tycker det låter som du pratar göteborska.

hm, hur hänger det här ihop? västgötska (skövdeska), jönköpingska och göteborska..
det måste vara en ganska hemsk blandning. en salig röra ;) huah!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0